Ο τεχνολογικός γίγαντα κατάφερε να ανατρέψει πρόστιμο ύψους 1,5 δισεκατομμυρίων ευρώ που του είχε επιβάλει η Ευρωπαϊκή Ένωση. Αυτή η απόφαση έχει επίδραση στον τρόπο που η ΕΕ ρυθμίζει τις μεγάλες εταιρείες τεχνολογίας και τον ανταγωνισμό στην ψηφιακή αγορά.
Ιστορικό της υπόθεσης
Η υπόθεση ξεκίνησε το 2010 όταν η Ευρωπαϊκή Επιτροπή άνοιξε επίσημη έρευνα για τις πρακτικές αναζήτησης της Google. Το 2019, η Επιτροπή αποφάσισε ότι η Google είχε καταχραστεί τη δεσπόζουσα θέση της για να εμποδίσει ιστότοπους να χρησιμοποιούν άλλους μεσίτες εκτός από την πλατφόρμα AdSense για διαφημίσεις αναζήτησης. Οι πρακτικές που κρίθηκαν παράνομες έλαβαν χώρα από το 2006 έως το 2016. Η Google υποστήριξε ότι η υπόθεση αφορούσε ένα περιορισμένο υποσύνολο διαφημίσεων κειμένου σε ιστότοπους εκδοτών. Η εταιρεία δήλωσε ότι είχε ήδη αλλάξει τα συμβόλαιά της το 2016 για να αφαιρέσει τις σχετικές διατάξεις, πριν από την απόφαση της Επιτροπής. Αυτή η υπόθεση ήταν μία από τις τρεις καταγγελίες κατά της Google που οδήγησαν σε επίσημες κατηγορίες από την ΕΕ. Freedom24 vs Degiro: Ποια πλατφόρμα είναι καλύτερη;
Απόφαση του Γενικού Δικαστηρίου της ΕΕ
Το δεύτερο ανώτατο δικαστήριο της Ευρωπαϊκής Ένωσης έλαβε μια σημαντική απόφαση υπέρ της Google. Ακύρωσε το πρόστιμο των 1,5 δισεκατομμυρίων ευρώ που είχε επιβάλει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή στην εταιρεία. Το δικαστήριο έκρινε ότι η Επιτροπή έκανε λάθη στην αξιολόγησή της σχετικά με τη διάρκεια των συμβατικών ρητρών που θεωρούσε καταχρηστικές.
Συγκεκριμένα, το δικαστήριο ανέφερε ότι η Επιτροπή δεν έλαβε υπόψη όλες τις σχετικές περιστάσεις στην εκτίμησή της. Επιπλέον, έκρινε ότι η Επιτροπή δεν απέδειξε ότι οι ρήτρες αυτές είχαν αποτρέψει την καινοτομία, ενισχύσει τη δεσπόζουσα θέση της Google ή βλάψει τους καταναλωτές.
Η Google εξέφρασε την ικανοποίησή της για την απόφαση, τονίζοντας ότι η υπόθεση αφορούσε ένα περιορισμένο υποσύνολο διαφημίσεων. Η εταιρεία δήλωσε ότι είχε ήδη αλλάξει τα συμβόλαιά της το 2016, πριν από την απόφαση της Επιτροπής. DCA: Η καλύτερη μακροχρόνια στρατηγική για να κερδίσετε χρήματα!
Επιπτώσεις για τον ανταγωνισμό στην ψηφιακή αγορά
Η απόφαση του δικαστηρίου έχει σημαντικές επιπτώσεις για τον ανταγωνισμό στην ψηφιακή αγορά. Παρόλο που η Google κέρδισε αυτή τη μάχη, η ΕΕ συνεχίζει να στοχεύει τις μεγάλες εταιρείες τεχνολογίας. Ο νέος Νόμος για τις Ψηφιακές Αγορές (DMA) αποτελεί ένα ισχυρότερο νομικό εργαλείο για τον έλεγχο των τεχνολογικών κολοσσών.
Ο DMA θέτει κανόνες για το τι επιτρέπεται και τι απαγορεύεται στις μεγάλες πλατφόρμες. Στόχος είναι να αλλάξουν οι πρακτικές τους πριν χρειαστούν πρόστιμα. Η Google, μαζί με τη Meta και την Apple, βρίσκεται ήδη υπό έρευνα βάσει του DMA.
Αυτές οι εξελίξεις μπορεί να έχουν επίδραση στον τρόπο λειτουργίας των μεγάλων εταιρειών τεχνολογίας στην Ευρώπη. Ενδέχεται να χρειαστεί να αναθεωρήσουν τα επιχειρηματικά τους μοντέλα, ιδίως όσον αφορά τη χρήση δεδομένων και την προώθηση των υπηρεσιών τους. Αυτό μπορεί να οδηγήσει σε περισσότερες ευκαιρίες για μικρότερες εταιρείες και αυξημένο ανταγωνισμό στην ψηφιακή αγορά. Μπορείς να αγοράσεις την Google από εδώ και να πάρεις δώρο μια μετοχή αξίας έως 700$ (εάν είσαι +25 χρόνων).